Huhuilua
Kuva: Mia Luntamo |
Huhuilua on hienovireinen satunäytelmä kolmesta pöllöstä. Akustisen
laulun, tyylitellyn liikkeen ja dialogin keinoin kerrotaan lämminhenkinen
tarina ystävyydestä ja erilaisuuden hyväksymisestä. Käsintehdyt nuket ja
naamiot vahvistavat näytelmän vangitsevaa tunnelmaa. Esityksen lopussa myös
lapset pääsevät huhuilemaan ja kokeilemaan siipiään. Huhuilua sai ensiesityksensä keväällä 2015.
Tarina, nuket ja naamiot: Maria Penttinen
Musiikki: Miikka Penttinen
Koreografia: Maria Kananen
Puvustus ja lavastus: työryhmä
Valokuvat: Mia Luntamo
Esityksen kesto: n. 30 minuuttia
Aistima
Kuvat: Aura Nukari |
Aistima –esityssarjassa työskennellään liikkeen, äänen ja hiljaisuuden parissa ja tarkastellaan niiden vuorovaikutusta ihmiskehon ja ympäristön kanssa.
Tämä tarkoittaa syvää liikkeellisen ja äänellisen ilmaisun tutkimista pohjautuen hengityksen ja eri kehonosien erilaisiin laatuihin, rytmeihin ja musikaalisuuteen, erilaisiin tulkintoihin koetusta ajasta mm. kehomuistiin ja havaintoihin läsnä olevassa hetkessä sekä hienovaraista havainnointia erilaisista urbaaneista ja luonnonmukaisista tiloista.
Aistima nähtiin, kuultiin ja koettiin ensikerran 15. ja 16. 1.2014 Kallion kirjastossa ja 18.1.2014 Arkadia Bookshopissa.
Tanssitarinoita
Tanssitarinoita
esityksessä kuljetaan Kirsti Kirjatoukan ja Vieteritytön johdattamina ja
koetaan matkan varrella mielikuvituksen voimalla monenlaisia pieniä ja suuria
seikkailuja. Esitys sisältää novellimaisia esityskatkelmia sekä kokemuksellisia
tanssituokioita, joihin katsojat voivat halutessaan osallistua. Suunnattu 3-6 -vuotiaille. Kesto
n. 35 minuuttia. Esiintyjinä/ohjaajina toimivat tanssitaiteilijat Maija Ikonen ja Maria Kananen
Tanssitarinoita pohjautuu
Liikekertomuksia (kor. Maria Kananen, tanssi Maija Ikonen) ja Darwinin
kaalimato (kor. Samuli Roininen, tanssi Maria Kananen) tanssiteatteriteoksiin.
Tanssitarinoita kantaesitettiin
osana Yhteisötanssifestivaalin ohjelmistoa Tampereen Pääkirjasto Metson
tiloissa 25.8.2012. Vuoden 2013 aikana Tanssitarinoita on seikkailtu yhteensä 35 kertaa
ja katsojia esitykselle on kertynyt 868 henkilöä. Tanssitarinoita nähtiin mm. Lastenkulttuurikeskus
Rullassa ja Viikinsaaren Hattarakorennon kesä -tapahtumassa Tampereella, Näyttelykeskus WeeGeessä
Espoossa ja Tanssin Aika -festivaalilla Jyväskylässä. Esitys kiersi myös päiväkoteja Pirkanmaan kunnissa ja pääkaupunkiseudun kirjastoja.
Valokuva: Jani Keränen |
Esitys soveltuu kaikenikäisille mielikuvitusseikkailijoille. Alle kouluikäisiä seikkailijoita pyydetään osallistumaan tapahtumaan tutun aikuisen seurassa. Liikuntarajoite ei ole este tapahtumaan osallistumiselle. Seikkailuvarustukseksi sopivat tavalliset, mukavat vaatteet. Esityspaikasta riippuen saatetaan osassa seikkailun varrella olevia tiloja olla ilman jalkineita. Seikkailun aikana käytetään sormivärejä. Päällysvaatteet, laukut ja muut kantamukset jätetään seikkailun ajaksi esityspaikan vaatesäilytykseen.
Tanssitarinoita –esitys tarjoaa mahdollisuuden osallistumiseen, yhdessä tekemiseen ja kokemusten
jakamiseen ryhmässä hyväntuulisessa ja leikkimielisessä hengessä. Työryhmä
kannustaa vanhempia, isovanhempia, kummeja tai muita lapselle tuttuja aikuisia
heittäytymään tanssilliselle retkelle mielikuvituksen vietäväksi yhdessä lasten
kanssa!
Uskallanko
Valokuva: Timo Sirkkala |
Uskallanko on liikettä ja
laulua yhdistelevä näyttämöteos etsimisestä, rohkeudesta ja matkalle
lähtemisestä. Teos on saanut innoituksensa Maria Penttisen Ääni ja simpukka
–sadusta. Sadun teemat, totutun kyseenalaistaminen, itsenäistyminen ja kasvu,
ovat toimineet lähtökohtina teoksen liike- ja äänimateriaalille. Uskallanko on
kaikenikäisille katsojille sopiva hyvän mielen esitys.
Teoksen toteuttamisen
mahdollistivat Valtion tanssitaidetoimikunta, Routa sekä Espoon
kaupunki. Teoksen ensi-ilta oli 11.10.2012 Kajaanissa Generaattori –salissa,
minkä jälkeen teos kiersi Roudan organisoimana myös Kuhmossa, Suomussalmella ja
Paltamossa lokakuussa 2012. Marraskuussa 2012 esitys nähtiin myös Espoossa.
Esitys oli mukana myös Kajaanin Runoviikkojen vuoden 2013 ohjelmistossa.
Koreografia: Maria Kananen, Laulun
ohjaus: Miikka Penttinen
Puvustus: Maria Hämäläinen, Valosuunnittelu:
Timo Sirkkala
Esiintyjät: Maria Kananen ja
Miikka Penttinen
Kesto: 35 minuuttia
Valokuva: Timo Sirkkala |
Maria Kanasen koreografia Uskallanko luottaa
liikkeen ja äänen voimaan. Teos on kokonaisuudessaan minimalistinen ja haastaa
yleisön tässä ja nyt -tilaan. Teoksessa ei ole etäännyttäviä tekijöitä: kaikki
sen elementit ovat vahvasti läsnä esitystilanteessa ja esiintyjissä. Tarinaa
kerrotaan kehon, äänen ja puvustuksen keinoin.
Teoksen innoittajana olleen Maria Penttisen sadun teemat – totutun kyseenalaistaminen,
itsenäistyminen ja kasvu – tuodaan esille ”uskallanko?”-kysymyksen
näkökulmasta. Kananen ja Miikka
Penttinen ovat kuin vastasyntyneitä ihmisalkuja, jotka tutkailevat
maailmaa, itseään, toisiaan ja mahdollisuuksiaan aina uutta löytäen. Matkaan
liittyy hämmennystä, yllättyneisyyttä, varautuneisuutta, luottamusta sekä
riemua. Mieliinpainuvana viestinä on muun muassa se, että ihminen pääsee
lentoon toisen ihmisen avulla, toisen ihmisen kanssa.
Kanasella on omintakeinen tyylinsä koreografina: hän jalostaa hauskasti arkipäivän liikemaailmaa sekä leikittelee kehon mahdollisuuksilla. Kohtaus, jossa puhallus toimii impulssina toisen kehon liikkeelle, on hauska.
Esiintyjien läsnäolo on vahvaa. Molemmat ovat uskaltautuneet toistensa
osaamisalueille ja onnistuvat siinä. Kehon asennot, liikkeet, ääni ja
erityisesti ilmeet toimivat tunteiden ilmentäjänä. Kanasen herkkyys pääsee
tällaisessa ilmaisussa ansaitusti esille. Äänimaailma tuotetaan esitystilanteessa kehon eri osilla sekä laulaen.
Tenori Penttisen koulutetusti soiva ääni ja Kanasen varovaisempi äänen käyttö
kertovat omaa tarinaansa.
Uskallanko on tarkoitettu
kaikenikäisille yli 5-vuotiaista alkaen. Allekirjoitan tämän, koska teoksen
teemat ja kysymyksenasettelu koskettavat eri-ikäisiä, toki eri tavoin.
Teija Ravelin
Akrobatiaa aroille
Teoksen lähdemateriaaliksi kerättiin ihmisten ajatuksia arkipäivän peloista katugallupin ja kirjoituskeräyksen avulla. Teoksen harjoitusperiodin aikana järjestettiin kuudet avoimet harjoitukset, joiden aikana teosta työstettiin yhteistyössä yleisön kanssa.
Tanssi ja koreografia: Maria Kananen
Kuva: Laura Kauppinen |
Sooloteos Akrobatiaa
aroille on tanssiteos peloista ja arkuudesta. Teos tutkii arkisia
pelkojamme, jotka toisinaan saattavat näyttäytyä hyvinkin kummallisina.
Teoksessa käsitellään lempeän päättäväisesti erilaisia toimintatapojamme
rohkeuden ja pelokkuuden välimaastossa. Teos tarjoaa katsojalle
mahdollisuuden pohtia omia pieniä ja suuria pelkojaan. Samalla esitys
myös hymyilyttää - Mitä kaikkea ihminen voikaan pelätä, ja miksi
ihmeessä? Kohtaamalla toimintaa rajoittavat ja elämää estävät pelot
niiden kanssa voi vähitellen ryhtyä tulemaan toimeen. Näin uskoo ainakin
teoksen esiintymispelosta kärsivä tanssija.
Tanssi ja koreografia: Maria Kananen
Äänisuunnittelu ja musiikki: Antti Mäkelä
Visualisointi: Timo Hynninen
Puvustus: Elina Vättö
Mentorointi: Jyrki Karttunen
Tekstit: Maria Kananen ja Sanataideyhdistys Yöstäjän Nokian sanataidekoululaiset (tekstit muokannut M.K.)
Teoksen kesto: 50 min.
Kuvia teoksesta osoitteessa: www.routacompany.fi /teokset/Akrobatiaa aroille
Teoksen ensi-ilta oli Tampereella Tutkivan teatterityön keskuksen Demoteatterissa 10.12.2008 ja muut esitykset 12.-14.12.2008 sekä 19.-20.9.2009. Teosta esitettiin myös Generaattori -salissa Kajaanissa 26.3.2009 ja Valvesalissa Oulussa 7.11.2009.
Akrobatiaa aroille –tanssiteos oli Tampereen Yliopiston Tutkivan teatterityön keskuksen, Sisä-Suomen tanssin aluekeskuksen, Routa –ryhmän ja Karttunen Kollektivin yhteistuotanto. Produktiolle myönnettiin tukea myös Valtion tanssitaidetoimikunnalta. Teoksen äänentoistojärjestelmä toteutettiin Panphonics Oy:n tuella.
Valokuva: Laura Kauppinen |
Tanssija
Maria Kanasen novellimainen sooloteos vie matkalle mielikuvituksen maailmaan. Mitä tapahtuu arkisille asioille, kun ne kohdataan avoimella mielellä? Saako
aikuisenakin leikkiä? Liikekertomuksia tarjoaa kaikenikäisille katsojille
lämminhenkisen tuokion tanssin äärellä. Pienimuotoinen ja tekniseltä
toteutukseltaan yksinkertainen tanssiteos on sovitettavissa erilaisiin
esiintymistiloihin ja osia siitä voidaan esittää tarvittaessa myös itsenäisinä
pienoisteoksina.
Koreografia ja tanssi: Maria Kananen
Puvustus: Nina Vana
Valosuunnittelu: Sampo Malin
Graafinen suunnittelu ja
lehdistökuvat: Laura Kauppinen
Musiikin editointi: Ville Hyvönen
Teoksen kesto: n. 25 min.
Tuotanto: Routa ja Maria Kananen
Teoksen kantaesitysjakso oli Generaattori -salissa Kajaanissa 23.-27.2.2007. Esitys
vieraili Taidekeskus Purnun kesänäyttelyn Naistanssitaiteilijoita –sarjassa
15.7.2007 sekä Kokoteatterissa Helsingissä 15.-16.8.2007. Teos esitettiin myös
Tampereella Pispalan nykytaiteen keskuksessa järjestetyssä Performanssifiesta
–tapahtumassa 25.8.2007 sekä Ilonan päivän iltajuhlassa Kajaanin
keskusseurakuntakodilla 9.10.2007. Teatteri Telakalla Tampereella teos vieraili
11.5.2008
Monologiooppera Ihmissydän
Monologiooppera Ihmissydän pureutuu ajankohtaiseen ja kipeään aiheeseen: se käsittelee äärimmäistä pahuutta, lapseen kohdistuvaa seksuaalista väkivaltaa.
Työryhmän puheenvuoro oopperan käsiohjelmassa
Aika iholla
Monologiooppera Ihmissydän pureutuu ajankohtaiseen ja kipeään aiheeseen: se käsittelee äärimmäistä pahuutta, lapseen kohdistuvaa seksuaalista väkivaltaa.
Heinz-Juhani Hofmannin mezzosopraanolle ja elektroniikalle kirjoitettu teos tuo esille sekä hyväksikäyttäjän että uhrin näkökulman. Ihmisen synkkää puolta ja pahuutta käsittelevä teksti on suoraa ja konkreettista. Paljas näyttämökuva sekä pelkistetty fyysinen ilmaisu antavat pääosan ekspressiiviselle ihmisäänelle. Oopperan esittää mezzosopraano Jutta Seppinen. Ohjaus, koreografia ja puvustus ovat tanssitaiteilija Maria Kanasen käsialaa. Valo- ja lavastusuunnittelusta vastaa Nina Sivén.
Ihmissydän esitettiin Sellosalissa Espoossa to 8.9. (ensi-ilta) ja la 10.9. klo 19.
Työryhmän puheenvuoro oopperan käsiohjelmassa
Lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö teoksen aiheena on haaste sekä tekijöilleen että yleisölle. Työprosessin aikana olemme joutuneet pohtimaan, kuinka onnistua näyttämöllä käsittelemään vahvaa torjuntaa herättävää aihetta siten, että teos itsessään ei herättäisi pelkästään inhoa ja ahdistusta katsojassaan. Provokaatio ja yleisön järkyttäminen eivät ole tavoitteitamme tämän teoksen kohdalla.
Heinz-Juhani Hofmannin Ihmissydän näyttäytyy meille dissosiatiivisen mielen kuvana. Se on hajonneen mielen maailma, jossa yhtäaikaa elävät eri aikatasot; lapsuus, nuoruus ja aikuisuus. Teos on läpileikkaus traumatisoituneen aivoista, jossa yhden ihmisen sisällä elävät toisistaan irrallaan sisäistetty pahantekijä, haavoittunut uhri ja sisäinen tarkkailija. Ihmissydämen keskiössä on hyväksikäytetty lapsi täynnä itseinhoa, häpeää ja itseensä kohdistuvaa vihaa, joka saa äänen pilkkana ja itsensä alistamisena. Lapsessa sykkivä valtava rakkaudennälkä kääntyy itseään vastaan hirvittävänä irvistyksenä, joka käskee unohtamaan ja vaikenemaan. "Älä puhu, älä puhu, älä sano mitään..."
Näyttämötapahtumien keskiöön olemme poimineet trauman kokeneen ihmisen mieleen ja kehoon syvälle kapseloituneen kivun ja pelon löytää totuus itsestään ja menneisyydestään. Meille teoksen teemaksi on noussut tämän elämää kahlitsevan trauman, ihmisen sisälle muodostuneen kipeän solmun avaaminen.
Tämä prosessi näyttäytyy meille polkuna, kulkemisena pirstaleisten muistikuvien johdattamana kohti itseen kohdistuneen väkivallanteon ja sen vaikutusten myöntämistä osaksi omaa mennyttä ja nykyistä elämää. Tuo polku on raskas kulkea. Siltä on tuntunut ajoittain myös tämän teoksen tekeminen.
Työprosessin haasteissa meitä on kantanut ajatus teoksen merkityksestä keskustelun herättäjänä, ettei seksuaalista hyväksikäyttöä lapsena kokeneiden kärsimyksiä mitätöitäisi vaikenemalla ja välttämällä kipeää aihetta. Toivomme teoksen puhuttelevan meitä aikuisia huolehtimaan vastuullisesti ympärillämme olevista lapsista ja nuorista, kuten myös omasta sisäisestä lapsestamme.
Aika iholla
Valokuva: Laura Kauppinen |
Kaksi ihmistä, 28 pahvilaatikkoa, 35 minuuttia aikaa.
Näyttämönkokoisen maailman rakentamista ja purkamista laatikoiden, liikkeen ja
sanattoman kommunikaation elementeistä. Aika iholla tanssiteoksessa ajatukset
ja eleet muuttuvat tanssiksi kahden ihmisen suhteesta aikaan ja toisiinsa.
Teoksen kesto: 35 min.
Aika iholla teosta olivat toteuttamassa
tanssija-koreografien Maria Kanasen ja Ville Oinosen lisäksi valosuunnittelija Timo Hynninen, äänisuunnittelija
Antti Mäkelä ja pukusuunnittelija Elina Vättö.
Teoksen toteuttamisen mahdollistivat Valtion tanssitaidetoimikunta, Alfred Kordelinin säätiö,
Sisä-Suomen tanssin aluekeskus, Routa-ryhmä ja Teatteri Telakka.
Aika iholla
tanssiteoksen ensi-ilta oli Kajaanissa Generaattori –näyttämöllä 8.12.2010 ja
muut esitykset 10.-12.12. Teosta esitettiin myös Tampereella Teatteri Telakalla
15.-18.12.2010.
Valokuva: Timo Sirkkala |
Almat -tanssiteatteriteos
Valokuva: Peter Karjalainen |
Almat on tanssillinen kertomus arjen keskelle piiloutuvista
taianomaisista hetkistä. Ehdimmekö pysähtyä katselemaan ja kuuntelemaan? Uskallammeko
poiketa tutulta reitiltämme? Teos sopii kaikenikäisille katsojille. Suositellaan
erityisesti kiireisille supersuorittajille! Kesto 11 min.
Almat –tanssiteatteriteos on saanut upean visuaalisen
ulkoasunsa Maija Onnelan
suunnittelemista Onnela Design -tuotteista. Koreografian ovat luoneet nuoret
lahjakkaat pirkanmaalaiset tanssitaiteilijat Maria Kananen ja Sini Repo.
Teoksen lumoava äänimaailma on tamperelaisen huippumuusikon Janne Tuomen käsialaa. Teoksen
ensi-ilta oli 26.4.2008 osana Taidesuunnistus –tapahtumaa Pirkanmaalla.
Almat syntyi Pirkanmaan
taidetoimikunnan tuotamien muotoilua ja tanssitaidetta yhdistävien Repertuaari- ja
Dance&Design -hankkeiden myötä.
Merkin suunnittelu: Maija Onnela |
ALMA tanssiopas
KAUPUNGILLA
Tanssivirtaa –festivaalin aikana 21.-26.4.2009 saattoi
Tampereen keskustassa kohdata tanssitaiteilija Maria Kanasen hahmon Almat
–tanssiteatteriteoksesta. Alma oleili, odotti, tanssi, kuunteli ja katseli kaupunkia.
Almalta löytyi myös infoa tanssin freelancekentän toimijoista ja tulevista
tanssiesityksistä Tampereella sekä Tanssivirtaa –festivaalin tapahtumista.
Almat –tanssiteatteriteos oli myös mukana Tanssivirtaa –festivaalin vuoden 2009 ohjelmistossa.
Esityspaikkana oli Tampereen rautatieasema.
Esityspaikkana oli Tampereen rautatieasema.